Viviane De Muynck (1946) studeerde toneel aan het Conservatorium van Brussel en was leerlinge van Jan Decorte. Vanaf 1980 was ze lid van het collectief Mannen van den Dam. In 1987 ontving ze de ‘Theo d’Or’ voor haar rol van Martha in Who’s Afraid of Virginia Woolf? in een regie van Sam Bogaerts bij het gezelschap De Witte Kraai. Daarna sloot ze zich aan bij Maatschappij Discordia.

Begin jaren ’90 ontmoette zij Jan Lauwers, artistiek directeur van Needcompany, met wie zij sindsdien een boeiend parcours heeft afgelegd. Sedert de opera Orfeo (1993) van Walter Hus en Jan Lauwers, acteerde zij regelmatig met Needcompany in Lauwers’ producties. Ze was onder meer te zien in The Snakesong Trilogy (Le Pouvoir, Le Désir en de integrale versie), Needcompany’s Macbeth (1996), Caligula (1997), Morning Song (1999), DeaDDogsDon’tDance/DJamesDJoyceDeaD (2000), Goldfish Game (2002), No Comment (2003), De kamer van Isabella (2004), Alles is ijdelheid (2006), Het Hertenhuis (2008) en De kunst der vermakelijkheid (2011).

Ze speelde bij Toneelgroep Amsterdam, het Nationaal Toneel in Den Haag en bij het zuidelijk Toneel. Ze speelde in twee Kaaitheaterproducties: in 1994 in Pijl van de Tijd (Martin Amis) in een regie van Guy Cassiers en in 1995 de rol van Odysseus in Philoktetes Variations (Müller, Gide, Jesureen) van Jan Ritsema, naast Dirk Roofthooft en Ron Vawter. Ze was ook gastartiest bij de Wooster Group (New York) in onder andere The Hairy Ape van O’Neill. Ze toerde met Relazione Pubblica, een choreografie van Caterina en Carlotta Sagna. In 2007 speelde zij de hoofdrol in Ein fest für Boris, een creatie voor de Salzburger Festspiele. Ze werkte samen met onder andere het Schönberg Ensemble, Zeitklang, Spectra Ensemble en Neue Musik Berlin. In 2004 werkte ze samen met Erik Sleichim en het Bl!ndman Saxophone Quartet in Men in Tribulation.

Daarnaast was ze ook als regisseuse aan het werk in Duitsland. In het Deutsches Schauspielhaus in Hamburg creëerde ze in 2000 Die Vagina Monologe, en - in een bewerking van William Faulkner - As I Lay Dying (2003).

In 2006 kreeg zij de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap in de categorie podiumkunsten.

Viviane De Muynck is ook geregeld te zien in film- en TV-producties. Ze acteerde onder meer in Vinaya, een film van Peter van Kraaij en Josse De Pauw, in De avonden, in een regie van R. Van den Berg, in Vincent en Theo (regie Robert Altman) en in The Crossing (regie Nora Hoppe). Ze werd tweemaal genomineerd voor het ‘Gouden Kalf’ op het filmfestival van Utrecht: voor de film De avonden en voor het TV-drama Duister licht van Martin Koolhoven. In 2005 speelde zij mee in de eerste langspeelfilm van Fien Troch, Een ander zijn geluk en was ze te zien in de film Vidange Perdue (2006) van Geoffrey Enthoven. Daarna volgde de langspeelfilm Vreemd Bloed (2010) van Maria Goos en Mark Timmers, alsook een opmerkelijke rol in de geprezen televisiereeks Oud België (2010). In 2013 speelde ze in Met man en macht.

In 2013-2014 is ze bij Toneelhuis te zien in Van den vos (FC Bergman).

Productie

Functie

Ciguri, de aanklager

Spel